Wie?

Mijn naam is Rik Wolterbeek en in 2015 heb ik Elementair Inzicht opgericht. Na mijn studie economie (EUR) ben ik mijn loopbaan begonnen bij de Rijksaccountantsdienst. Vanaf mijn overstap naar het bedrijfsleven in 2000 heb ik mijzelf, gedreven door nieuwsgierigheid en behoefte aan verandering, ontwikkeld tot generalist en allround adviseur en manager op het gebied van bedrijfsvoering en verandermanagement. Dit zowel in de profit en v.a. 2008 met name in de non-profit sector.
Mijn kracht ligt in het scheppen van inzicht en het ingang zetten van daadwerkelijke veranderingen in de bedrijfsvoering van een organisatie. Leidende vragen zijn voor mij; “Waarom doen wij wat we doen?”, “Wat is de essentie?” “Wat is er nodig?” en “Hoe kan het anders en beter?”.
Ik schakel gemakkelijk tussen abstract (grote lijnen / beleid) en concreet (proces, werkvloer). Ik zie de grote lijnen van beleid en zie ook de werkelijkheid van de werkvloer. Daardoor kan ik gemakkelijk de vertaalslag tussen beide niveaus maken.
Een scherpe analyse en een goed plan zijn vaak niet voldoende. Uiteindelijk is succes in organisaties mensenwerk. Verandering realiseren kan alleen door elkaar te begrijpen, te inspireren en daarbij duidelijk, consequent en vasthoudend zijn.







Hoe?

Oprechte aandacht voor de klant is de basis. Is de klantvraag duidelijk? Welke wensen en problemen liggen daar mogelijk onder? Wat zijn feiten en wat zijn aannames? Wat is relevant in de context? Welke stakeholders en belangen zijn er? Wat zijn de risico's en welke mogelijkheden biedt de situatie?
Volledige aandacht en focus bij de start, bespaart tijd en energie in de uitwerking en implementatie en legt het fundament voor een duurzaam resultaat. De aanpak is maatwerk. Iedere organisatie is uniek en ieder probleem heeft een eigen karakter en dus oplossing. Plan van aanpak en (tussentijdse) rapportages zijn kort en krachtig. Kracht ligt in eenvoud.


  • Frisse blik en gezond verstand
  • Inzicht in de klantvraag
  • Inzicht in de context en belangen
  • Feiten boven aannames
  • Vinger op de zere plek
  • Denken in mogelijkheden
  • Focus op resultaat
  • Korte en krachtige rapportages
  • Plezier